Snabbvisit

Igår var jag i Borås hela dagen och hade föreläsningar. Vi pratade om genus och ledarskap. Det var vädigt intressant och stundtals blev det livliga diskussioner. Vi har en handfull killar på vår kurs, de deltog inte lika aktivt i diskussionerna om man säger så.
Jag kan tycka att det här med manligt och kvinnligt ibland dras till sin spets och feministerna tenderar att vara manshatare. Naturligtvis är jag för lika lön och att man ska bedömas efter sin prestation istället för efter sitt kön, religionstillhörighet, hudfärg eller sexuella läggning. Då är det bra att koda uppsatser på universiteten. Man borde också koda ansökningshandlingar.

Jag tycker att min man och jag är jämställda hemma. Visserligen handlar och lagar jag all mat, städar , tvättar och tar hand om barnen, men så länge båda två gör lika mycket är det inte så mycket att orda om. Det är ju inte så att medan jag springer runt med dammsugaren sitter J och läser tidningen. Han renoverar ju och bygger om hela huset. Vi får alla göra det vi är bra på och dra vårt strå till stacken så att säga. Vi stannar lika ofta hemma med barnen när de är sjuka.

Nu ska jag alldeles strax iväg till jobbet och efter kvällspasset väntar en långledighet!

Vi hörs snart igen!

Kommentarer
Postat av: Junitjej

Jag håller med dig om att man inte behöver orda om vem som gör vad. Bara båda hjälper till lika mycket hemma. Man gör det man är bra på. Då bryr jag mig inte om det jag gör anses mer som en feministisk syssla. Jag diskar hellre än borrar, eftersom jag är bättre på diskning än att hantera en borrmaskin.

Postat av: Emma

Åh vilket spännande ämne. Det här kommer att bli en lång kommentar känner jag på mig redan nu :-) Jag håller verkligen med dig om att det där med feminism ibland slår slint helt och hållet. Att hata män blir liksom patetiskt i sammanhanget. Men lika lön för lika arbete borde vara en självklarhet. Det förvånar mig alltid att se att det inte är så - det är så himla märkligt egentligen. Vad beror det på kan man undra. Jag läste en kurs i sociologi för ett tag sedan där vi bl a läste en del texter som handlade om just detta - sett från litet olika håll. Vi läste Chodorov, Jonasdottir, och andra som jag inte kommer ihåg nu. Men det fanns verkligen en spännvidd från de som tyckte att mannen är ett "djur" till de som tyckte att kvinnan är den som är bäst lämpad att sköta hem och barn. Spännandne med olika perspektiv. Själv vet jag inte riktigt vad jag tror och tycker. Jag har egentligen aldrig känt mig diskriminerad pga mitt kön - men nu när jag skall ut i arbetslivet känner jag av det mer. Faktum är att om mitt yrke varit mansdominerat skulle säkerligen lönen se ut därefter - trots allt har vi gått fem år på högskolan. Men det syns inte på lönen. Härhemma är vi nog inte helt jämställda tyvärr. Det är J som gör det mesta - han är mycket mer huslig än jag. Fast jag har bättrat mig betydligt.

2007-05-16 @ 14:12:36
URL: http://korkek74.blogg.se
Postat av: Junitjej

Vill tipsa dig om:
http://designhjalpochblogg.blogg.se/

2007-05-16 @ 20:46:39
URL: http://junitjej.blogg.se
Postat av: Patricia

Tack för kommentarerna. Det är spännande att se genusperspektivet från olika håll.
Junitjej: Tack för tipset, ska genast gå dit och kolla.

2007-05-17 @ 10:37:45
URL: http://patricia74.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback