Sista praktikdagen

Idag gör jag min sista praktikdag på hjärtintensiven. Det är tråkigt för jag har verkligen trivts väldigt bra där. Jag gillar deras sätt att arbeta. De arbetar utifrån primary nursing. Det innebär att varje patient har en patientansvarig sjuksköterska som gör allt med honom/henne.

Igår hade min handledare och jag hand om två patienter varav den ena var mycket svårt sjuk. Vi fick sitta hos den svårt sjuka hela tiden och hjälpa henne att andas. Hon hade nämligen inte ork att andas ut all koldioxid och samlade därför på sig detta. Koldioxidretention leder till en försämring av vakenheten och de kan gå in i en koldioxidnarkos. Därför gällde det att hela tiden hjälpa henne att andas ut all koldioxid och hålla henne vaken. Missförstå mig inte nu, men det var jättekul! Man såg verkligen effekt av att man satt hos henne. Innan vi började med detta var hon knappt väckbar, men när vi suttit där en liten stund och andats med henne började hon vakna till och blev pratbar igen. Det var fantastiskt att få jobba så patientnära, det passar mig kände jag.

På det hela taget är denna hjärtintensiv en väldigt trivsam avdelning så det finns kanske anledning att komma tillbaka, vem vet..

Nej nu ska jag gå och baka en äpplekaka. Jag får ju ha med mig någon form av muta ;-)

Kommentarer
Postat av: Patricia Klinteberg

Nämen vilket fint namn du har! :)
Ha en finfin dag!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback