Fredagseftermiddag

Lugnet sänker sig över huset. Tjejerna har precis haft sin kompis Elin här, hon bor granne med oss. De har farit runt som en virvelvind i deras rum. Jag begriper inte varför ALLA utklädningskläder måste ligga på golvet....men det är väl bara ett av många mysterier som vi småbarnsföräldrar inte förstår. Just nu sitter tjejerna i sitt rum och tittar på en film och jag sitter framför datorn och bloggar och kollar in lite släktforskningssidor.

Det här med släktforskning kan tyckas töntigt men icke (eftersom jag är en oerhört fräck och tuff tjej ;-) ). Det är jätte intressant. Tänk vilka livsöden som man kan få läsa om och nuförtiden är det inte så svårt att släktforska eftersom mycket av uppgifterna finns på internet. Det var andra tider förr, när man var tvungen att titta i gamla kyrkoböcker, men det har ju sin charm det med. Hipp hipp hurra för tekniken.

Snart ska badväskan packas. Det blir vårt vanliga fredagsmys på simhallen och sen thaimat och efter det Let´s dance. Måtte Lasse Brandeby åka ut denna gången, åtminstone för hans egen skull.....


Kommentarer
Postat av: Emma

Fruktansvärt töntigt det här med släktforskning... Nej, verkligen inte! Jag var precis inne på en blog som heter salt.blogsome.com , där hon talar om hur det är att inte veta någonting om sin släkt på pappans sida. Jag tror verkligen att vårt ursprung är skitviktigt för vår identitet. Att veta vad man kommer ifrån liksom. Jag har en kusin som håller på och släktforska på pappas sida. Hon skriver mer eller mindre en bok vad jag förstår - med alla gamla brev, foton, dagböcker, minnen från nu levande personer. Kort sagt allt är med i den där boken. Jag har inte läst den än, men det blir fest när den är klar. Om hon nu blir klar någon gång. Det känns som ett ämne man kan hålla på med hur mycket som helst om man väl har börjat.
Ha en bra helg!
Kram

Postat av: Patricia

Jag började som en kul grej och skulle bara lägga in mina närmaste släktingar, men det har bara vuxit sig större och större. man blir liksom lite beroende, precis som med bloggandet..

2007-03-09 @ 15:44:35
URL: http://patricia74.blogg.se
Postat av: Junitjej

Jag vet inte så mycket om min släkt, men jag tycker att det vore kul att veta mer. Har du fått veta något kul om dina släktingar?
Jag hoppas att Lasse också åker ut ikväll. Mest för hans skull och sedan kan han ju inte dansa. Att han är kul att titta på är ju en annan sak.

2007-03-09 @ 16:17:36
URL: http://junitjej.blogg.se
Postat av: Patricia

En av mina släktingar på 1700-talet var hittebarn, sedan härstammar jag på min pappas sida från Kung Magnus Barfot av Norge. Han hade å andra sida en mängd olika "frillor" och barn lite överallt på bygden men från honom stammar även dagens kungahus så man kan säga att vi är släkt jag och "Vickan" =)

2007-03-09 @ 21:34:34
URL: http://patricia74.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback