Helhetssyn inom sjukvården

Jag läste Emmalexas inlägg i sin blogg där hon menar att sjukvården tenderar att missa att se den hela människan. Detta vil jag verkligen dementera. När jag läste till sjuksköterska för ca 100 år sedan blev vi drillade i att se den hela människan, helhetssyn, individanpassad sjukvård etc etc etc. Detta med helhetsbaserad omvårdnad är sjuksköterskans profession. Vi ser inte hjärtinfarkten på sal 1 utan vi ser Nisse som är rörmokare som har fått en hjärtinfarkt och hans oroliga hustru Ingrid som sitter och vakar vid hans säng på sal 1. Vi är oerhört engagerade i våra patienter. Många har kortare vårdtider medan andra har längre vårdtider. Patienter som stannar hos oss lite längre skapar vi naturligtvis en annan relation med än med dem som snart åker hem.

Jag ska dra ett par exempel. Vi hade den svårt cancersjuke mannen som inget hellre ville än att vara med på sitt barnbarns dop. Han hade svårt att gå, han hade flera olika antibiotika var 6:e timme, och behövde dropp. Vi ordnade transport med rullstol, ordnade så han fick låna en rullstol hos oss, vi justerade antibiotikatiderna bara för att han skulle kunna få gå på permission så länge som möjligt. Han var med på dopet och han levde verkligen upp. Hela dagen hade varit en mycket lyckad dag.

En liknande insats gjorde vi för den svårt cancersjuka yngre flickan vars högsta önskan var att få gå på naturhistoriska museet en sista gång innan hon dog. Även denna permis blev jättelyckad och hon hann med en sväng hemmom för att gosa med sina hundar.

Jag tycker att dessa insatser visar på att vi inte bara ser sjukdomen hos patienten utan vi ser en männsika med olika behov som råkar ha en sjukdom.

Läkarna har i alla tider blivit drillade i att se de enstaka sjukdomarna, men förändringens vindar blåser nu, och de blåser hårt. Det finns oerhört många kompetenta yngre läkare som har en helhetssyn på sjukvården och vårdandet. Att dessa läkare oftast råkar vara kvinnor kan jag bara konstatera.........

Kommentarer
Postat av: Emma

Jag skrev inte att specifikt sjukvården tappar helhetsperspektivet - utan hela samhället. Och självklart gäller det inte överallt, hela tiden. Jag har själv erfarenheter som säger att det inte är så överallt, hela tiden, det skrev jag också längst ner i mitt inlägg. Det finns oerhört många fantastiska människor som arbetar i vården, och som ser "Nisse" - eller mamma i mitt fall. Men den mentalitet som jag pratar om finns, helt klart. Det ser jag inom psykiatrin. Ta t ex Anders Miltons rapport till regeringen som representerar en mentalitet där man problematiserar lidandet på ett sätt som riskerar att tappa bort människan i sin helhet. Jag citerar en annan favorit, Nancy MacWilliams: "Sätt ett namn på ett psykiskt beteende. Följ sedan någon annans regel för behandling. Fråga inte vad personen har för erfarenheter eller känner. Applicera bara en teknik. Allt detta framstår för mig som en flykt från det genuina!" Hon sättter ord på det jag själv tänker.

Postat av: Patricia

Jo det där att samhället tappar helhetsperspektivet kan jag nog hålla med om. Allt handlar ju om att konsumera, köpa saker, göra karriär. Men ibland glömmer man det lilla. Det gäller att som människa stanna upp och lyssna till sig själv och att vara lyhörd för andra. "Vad säger han" och "vad menar han" är inte alltid samma sak. Nu menar jag inte att man skall gå runt och analysera sina med människor i tid och otid, men ibland skadar det inte att "lyssna mellan raderna". Att se en männsika i ett helhetsperspektiv är att se hennes livsvärld. Var befinner sig denna människan just nu i sin livsvärld? Man måste börja sitt vårdande där männsikan är, annars når man inte fram.

2007-03-21 @ 10:21:42
URL: http://patricia74.blogg.se
Postat av: Emma

Kunde inte sagt det bättre själv :-)
Och vet du, jag tänker på det du säger om att läkare ofta drillas i att se sjukdomen. Jag tror verkligen att det finns skillnad mellan läkare och annan vårdpersonal. Tycker mig ha märkt det också. Även om det finns underbara läkare också.
Men det skrämmer mig att vi vill effektivisera vården så mycket att människan försvinner. Hade igår ett samtal med en vän som också är sjuksköterska. Hon var så frustrerad över detta att det skall sparas och effektiviseras hela tiden. "Det är människor det handlar om - både som jobbar och som är patienter, och så handlar allt om pengar."
Jag själv ser mer utifrån psykologin - och där kan jag känna en sådan frustration över detta att alla behandlingar skall vara "effektiva och evidensbaserade" - allt i namnet att det skall gå fort. Men jag tror verkligen att förändringar och utveckling, som det ofta handlar om, tar tid. Det måste få ta tid. Men det finns inte ekonomiskt utrymme för det idag. Och då försöker man hela tiden hitta nya, effektiva former. Och de som inte tar till sig behandlingen i önskad snabb takt - blir "hopplösa fall". När det inte skulle behöva vara så.

2007-03-21 @ 10:29:15
URL: http://emmalexa.blogg.se
Postat av: Patricia

Javisst är det människor det handlar om. Vården skall spara och effektivisera till kostnad för vem? Politikerna har ännu inte förstått att god vård måste få kosta. Ofta är landstingspolitikera helt obekanta med sjukvården. De borde ha en rådgivare från oss "på golvet". Vi vet vad som kan sparas på och vad som måste få kosta. Istället vrider och vänder vi på oss allt för att patienten skall få det bästa vi kan erbjuda, medan vi sedan själva står där urlakade och utbrända. För mig är det givet vem det är som får betala......

2007-03-21 @ 12:01:24
URL: http://patricia74.blogg.se
Postat av: Emma

Javisst. Det blir så fel. Det borde verkligen finnas rådgivare "från golvet", som du säger. Alla skulle tjäna på det. De som får betala, tänker jag, blir personal, patienter, anhöriga och i slutändan hela samhället. För vem är inte beroende av att sjukvården funkar?
Men jag tänker att det här med ekonomin är kanske bara en del i det hela, en nog så viktig del. Andra delar är att det finns något väldigt positivistiskt och naturvetenskapligt i synsättet på människan idag - på många håll, särskilt där pengarna och makten finns. Det behövs ju naturligtvis - men risken blir ju också att man glömmer bort att se helheten. Men kanske är det så populärt med det där synsättet för att det ger en bild av att det går att effektivisera individen till att må bra - enkelt och billigt. Kanske. Mycket funderingar har jag kring det här. Men inga färdiga koncept. Kram!

2007-03-21 @ 12:17:07
URL: http://emmalexa.blogg.se
Postat av: Junitjej

~Ha en trevlig helg!~

2007-03-23 @ 16:08:20
URL: http://junitjej.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback