Jobbigt samtal

Jag är huvudhandledare på medicinkliniken på mitt jobb. Det innebär att jag tillsammans med den andra huvudhandledaren har huvudansvaret för de studenter som befinner sig på kliniken och gör sin praktik.
Härom dagen fick jag signaler från en handledare som hade en student där det inte riktigt fungerade som det skulle. Studenten går sin sista praktik och ska alltså vara färdig till januari. Tydligen hade hon en hel del brister och hon låg risigt till för att underkännas.

Idag skulle jag alltså ha ett samtal med henne och handledaren för att försöka reda ut vad som var fel. Naturligtvis var det jobbigt för studenten, hon kände ju sig utsatt och påhoppad och började gråta vid flera tillfällen. Jag kände mig som den värsta skurken och studentens lärare som också var med, sade inte flaska........

Jag tror dock att samtalet blev bra till slut. Vi kom på en handlingsplan med uppföljning och jag hoppas att studenten tog till sig vad vi sade på mötet. Jag hoppas även att jag var ett stöd för handledaren.
Knivig sits det där. Man vill ju inte underkänna någon från sin praktik, men å andra sidan måste man tänka på att denna student blir vår kollega om ett par veckor.

Fortsättning följer........

Kommentarer
Postat av: Mia

Det kan ta en timme eller två innan det funkar med analytics,hör av dig om det inte går iallafall!

Postat av: Emma

Jättebra! Jag tycker att det är ett svek emot vem det vara månde som går en yrkesinrikad utbildning, om man inte talar om för den personen när det inte funkar. För förr eller senare kommer det ju att slå tillbaka mot henne iallafall. Bättre förr än senare. Men jobbigt såklart.

2007-12-01 @ 20:12:21
URL: http://korkek74.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback